Forum Kraków

Wyszukiwarka

STRONA GŁÓWNA ARTYKUŁY Zdrowie Wino nie obniża ryzyka raka piersi
Nasze forum właśnie powstaje. Powoli dorasta. Na chwilę obecną jest młodym serwisem internetowym, który jest w trakcie testów. Większość funkcji działa. Najważniejsze, że można dołączyć do krakowskiej społeczności internetowej. Założyć swój skromny profil i rozpocząć dyskusje. A gdy dyskutantów brak, można przejrzeć informacje prasowe oraz nasze artykuły. Można założyć własne galerie zdjęć oraz łaczyć się z innymi forumowiczamy tworząc własną grupę przyjaciół. Zapraszamy do rejestracji!
Wino nie obniża ryzyka raka piersi
Artykuły - Zdrowie
niedziela, 29 listopada 2009 00:00
Amerykańscy naukowcy donoszą, że picie czerwonego lub białego wina nie obniża ryzyka raka piersi. Informację na ten temat podaje pismo "Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention".

Powszechnie, czerwone wino uważane jest za najzdrowszy alkohol. Badania wskazują, że pite w umiarze ma wiele pro-zdrowotnych właściwości, np. zmniejsza ryzyko chorób serca i układu krążenia, ma działanie przeciwwirusowe oraz przeciwgrzybiczne. Pojawiają się też doniesienia o jego potencjalnym działaniu przeciwnowotworowym - np. obniża ryzyko raka prostaty.

Badania wykazały, że związek o nazwie resveratrol występujący w dużych ilościach w czerwonym winie zapobiega powstawaniu nowotworów. Jego działanie polega na sygnalizowaniu organizmowi, aby zwiększył produkcję białek zdolnych do zapobiegania niszczenia DNA.

W organizmie znajdują się dwa kluczowe białka, Keap1 i Nrf2, zaangażowane w przyśpieszanie obrony przeciw rakowi, kiedy żywność zawierająca zostanie spożyta. Keap1, białko sensorowe, wykrywa obecność w pożywieniu związków takich jak sulfofran w momencie, gdy połączą się one z resztą cysteiny, jednego z aminokwasów budujących to białko. Keap1 wiąże się do białka Nrf2, czynnika wpływającego na geny kodujące białka zapobiegające niszczeniu DNA.
Resveratol może działać na wielu poziomach - zmniejsza ilość wolnych rodników, przyspiesza obumieranie nieprawidłowych komórek i obniża poziom sprzyjającego rakowi prostaty testosteronu.

 

W ostatnich latach badacze doszli do wniosku, że większość schorzeń, łącznie z rakiem i procesem starzenia się związana jest z tzw. wolnymi rodnikami, które krążą po organizmie i atakują zdrowe błony komórkowe. Zjawisko to określane jest mianem oksydacji (utleniania). Czerwone wino, ze względu na dużą ilość przeciwutleniaczy zwalczających wolne rodniki, wspiera naturalne mechanizmy obronne naszych komórek.

Przeciw utlenianiu złego cholesterolu (LDL) działają zawarte w winie flawonoidy, co zapobiega agregacji płytek krwi. Mają właściwości przeciwzapalne (hamują m.in. syntezę histaminy), a także wzmacniają nasz układ odpornościowy. Niestety białe wino, nie jest fermentowane na skórkach, wiec nie zawiera tyle flawonoidów.

Oprócz tych cennych związków wina zawierają także wapń (nawet do 10mg/szklankę), potas (regulacja ciśnienia) czy magnez - w tym przodują wina francuskie z Burgundii. Ponadto aż do 1mg żelaza na szklankę może zawierać wino gatunku Medoc, a także bardzo dobrze przyswajalne kwasy organiczne (jak aspiryna, czyli kwas acetylosalicylowy), aminokwasy czy rozpuszczalny błonnik! A związki polifenolowe, uwalniane podczas fermentacji działają bakteriobójczo.

Napój alkoholowy jakim jest wino, ma także korzystne właściwości ze względu na właśnie zawartość w nim alkoholu. Alkohol bowiem przeciwdziała zwężaniu się naczyń, zapobiegając palpitacjom serca, które często występują na skutek stresu.

Z drugiej strony wiadomo jednak, że picie alkoholu może ogólnie zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy. W marcowym wydaniu pisma "Journal of the National Cancer Institute" opublikowano wyniki badań przeprowadzone w grupie niemal 1,3 mln brytyjskich kobiet, z których wynika, że spożycie umiarkowanych, a nawet małych ilości alkoholu - również wina - w pewnym stopniu podnosi ryzyko niektórych nowotworów, w tym raka wątroby, raka przełyku i raka piersi.

Teraz naukowcy z Centrum Badań nad Rakiem Freda Hutchinsona w Seattle potwierdzili, że picie czerwonego wina nie chroni przed rakiem piersi. Badania przeprowadzono wśród 6.327 pacjentek z tym nowotworem oraz 7.558 zdrowych kobiet dobranych pod względem wieku. Zebrano dane na temat spożycia przez nie różnych rodzajów alkoholu - czerwonego i białego wina, likierów czy piwa. Dodatkowo przeanalizowano inne czynniki ryzyka raka piersi, jak wiek zajścia w pierwszą ciążę, obciążenia dziedziczne oraz stosowanie hormonalnej terapii zastępczej po menopauzie (czynnik nieco podnoszący ryzyko raka sutka). Panie biorące udział w badaniu były w wieku od 20 do 69 roku życia.

Okazało się, że kobiety z obu grup jednakowo często piły alkohol i jednakowo często sięgały po czerwone i białe wino.

Innymi słowy, naukowcy nie stwierdzili, by ze względu na ryzyko raka piersi, kobiety musiały wybierać między winem białym lub czerwonym, gdyż żadne z nich nie wydaje się tu dawać jakichkolwiek korzyści.

Najnowsze badania potwierdziły natomiast, że panie pijące 14 lub więcej drinków (wino, piwo, likier) tygodniowo były o 24 proc. bardziej narażone na raka piersi niż kobiety nie pijące wcale. Jeden napój alkoholowy zawiera 10 mililitrów czystego etanolu - może to być np. 100 ml, czyli kieliszek wina lub małe piwo (0,33 litra).

"Nasza praca potwierdza, że jeśli kobieta pije alkohol, powinna robić to z umiarem i nie wypijać więcej niż jeden napój alkoholowy dziennie" - podkreśla prowadząca badania dr Polly Newcomb.

Źródło: portalwiedzy.onet.pl/PAP/2009-03-10; BIO.com

 

Logowanie

Zobacz także

Laserowa korekcja wzroku. Czy wiecie, że można pozbyć się okularów, szkieł kontaktowych, które zwykle są dodatkowym balastem i kłopotem, szczególnie gdy uprawiamy sport lub inną aktywność ruchową? Jest na to rada - laserowa korekcja wad wzroku - metoda, która powoduje, że możemy pozbyć się krótkowzroczności, nadwzroczności czy astygmatyzmu. Sam zabieg, w którym laser potrafi zmniejszyć wadę wzroku o jedną dioptrię, trwa tylko 4 sekundy. Dzięki najnowszej technologii laserowej korekcji wad wzroku wykorzystywanej w Krakowskim Centrum Okulistyki ZOOPTICA można pozbyć się okularów czy szkieł kontaktowych i cieszyć się z życia!

Użytkownicy on-line

Brak